SPECTRES
Volume 2: Résonances / Resonances
→ ORDER
—
Metadata
196 pp.
thread-sewn softcover
1 color offset
Size: 135 x 200 cm
First edition, first printing: 2500
Language(s): French / English
Rennes, May 2020
ISBN: 978-2-36582-034-9
Edition Number: 1
Authors
Maryanne Amacher
Chris Corsano
Ellen Fullman
Christina Kubisch
Okkyung Lee
Pali Meursault
Jean-Luc Nancy
David Rosenboom
Tomoko Sauvage
The Caretaker
David Toop
Christian Zanési
Forwords
To resonate: re-sonare. To sound again—with the immediate implication of a doubling. Sound and its double: sent back to us, reflected by surfaces, diffracted by edges and corners. Sound amplified, swathed in an acoustics that transforms it. Sound enhanced by its passing through a certain site, a certain milieu. Sound propagated, reaching out into the distance. But to resonate is also to vibrate with sound, in unison, in synchronous oscillation. To marry with its shape, amplifying a common destiny. To join forces with it. And then again, to resonate is to remember, to evoke the past and to bring it back. Or to plunge into the spectrum of sound, to shape it around a certain frequency, to bring out sonic or electric peaks from the becoming of signals.
Resonance embraces a multitude of different meanings. Or rather, remaining always identical, it is actualised in a wide range of different phenomena and circumstances. Such is the multitude of resonances evoked in the pages below: a multitude of occurrences, events, sensations, and feelings that intertwine and welcome one other. Everyone may have their own history, everyone may resonate in their own way, and yet we must all, in order to experience resonance at a given moment, be ready to welcome it. The welcoming of what is other, whether an abstract outside or on the contrary an incarnate otherness ready to resonate in turn, is a condition of resonance. This idea of the welcome is found throughout the texts that follow, opening up the human dimension of resonance, a dimension essential to all creativity and to any exchange, any community of mind. Which means that resonance here is also understood as being, already, an act of paying attention, i.e. a listening, an exchange.
Addressing one or other of the forms that this idea of resonating can take on (extending—evoking—reverberating—revealing—transmitting), each of the contributions brought together in this volume reveals to us a personal aspect, a fragment of the enthralling territory of sonic and musical experimentation, a territory upon which resonance may unfold.
The book has been designed as a prism and as a manual. May it in turn find a unique and profound resonance in each and every reader.
— The Editors
A Propos
Résonner : re-sonare. Sonner, encore. Implication immédiate d’un dédoublement. Le son et son double : renvoyés, réfléchis par des surfaces, diffractés par des angles. Le son amplifié, revêtant une acoustique qui le transforme. Son exalté par un séjour dans un lieu, dans un milieu. Son propagé, tendu vers les lointains. Mais aussi, résonner : vibrer avec le son, à l’unisson, dans un balancement synchrone. épouser son allure, amplifier une destinée commune. Unir ses forces. Mais encore, se souvenir, réévoquer le passé, le faire survenir. Ou alors plonger dans le spectre du son, le modeler autour d’une fréquence, faire émerger des montagnes sonores ou électriques dans le devenir des signaux.
La résonance épouse une multitude de sens. Ou plutôt, elle s’actualise, toujours identique, à travers tout un éventail de phénomènes et de circonstances. C’est une telle multitude de la résonance qui s’évoque dans les pages à venir. Une multitude d’occurrences, d’événements, de sensations et de sentiments qui s’entremêlent et s’accueillent les uns les autres. Si chacun possède sa propre histoire, si chacun résonne à sa façon, nous devons tous, pour éprouver la résonance à un moment donné, être prêts à accueillir. L’accueil de ce qui est autre, que ce soit un en-dehors abstrait ou au contraire une altérité incarnée, prête, à son tour, à résonner, en est la condition. Cette idée d’accueil, on la retrouve traversant les textes à venir. Elle ouvre à la dimension humaine de la résonance, dimension indispensable à tout acte de création et à tout échange, à toute communauté d’esprit. La résonance ici est donc aussi, à ce titre, une attention portée, c’est-à-dire une écoute, un échange, déjà.
Abordant l’une ou l’autre des formes que peut revêtir cette idée de résonner (étendre — évoquer — réverbérer — révéler — transmettre) chacune des contributions regroupées dans cet ouvrage pointe un aspect personnel, fragment de territoire passionnant qu’est celui de l’expérimentation sonore et musicale, territoire où la résonance peut se déployer.
Le livre qui suit a été pensé comme un prisme et un manuel. Puisse-t-il à son tour résonner en chacun de manière singulière et profonde.
— Les éditeurs.
SPECTRES
Volume 2: Résonances / Resonances
→ ORDER
—
Metadata
196 pp.
thread-sewn softcover
1 color offset
Size: 135 x 200 cm
First edition, first printing: 2500
Language(s): French / English
Rennes, May 2020
ISBN: 978-2-36582-034-9
Edition Number: 1
Authors
Maryanne Amacher
Chris Corsano
Ellen Fullman
Christina Kubisch
Okkyung Lee
Pali Meursault
Jean-Luc Nancy
David Rosenboom
Tomoko Sauvage
The Caretaker
David Toop
Christian Zanési
Forwords
To resonate: re-sonare. To sound again—with the immediate implication of a doubling. Sound and its double: sent back to us, reflected by surfaces, diffracted by edges and corners. Sound amplified, swathed in an acoustics that transforms it. Sound enhanced by its passing through a certain site, a certain milieu. Sound propagated, reaching out into the distance. But to resonate is also to vibrate with sound, in unison, in synchronous oscillation. To marry with its shape, amplifying a common destiny. To join forces with it. And then again, to resonate is to remember, to evoke the past and to bring it back. Or to plunge into the spectrum of sound, to shape it around a certain frequency, to bring out sonic or electric peaks from the becoming of signals.
Resonance embraces a multitude of different meanings. Or rather, remaining always identical, it is actualised in a wide range of different phenomena and circumstances. Such is the multitude of resonances evoked in the pages below: a multitude of occurrences, events, sensations, and feelings that intertwine and welcome one other. Everyone may have their own history, everyone may resonate in their own way, and yet we must all, in order to experience resonance at a given moment, be ready to welcome it. The welcoming of what is other, whether an abstract outside or on the contrary an incarnate otherness ready to resonate in turn, is a condition of resonance. This idea of the welcome is found throughout the texts that follow, opening up the human dimension of resonance, a dimension essential to all creativity and to any exchange, any community of mind. Which means that resonance here is also understood as being, already, an act of paying attention, i.e. a listening, an exchange.
Addressing one or other of the forms that this idea of resonating can take on (extending—evoking—reverberating—revealing—transmitting), each of the contributions brought together in this volume reveals to us a personal aspect, a fragment of the enthralling territory of sonic and musical experimentation, a territory upon which resonance may unfold.
The book has been designed as a prism and as a manual. May it in turn find a unique and profound resonance in each and every reader.
— The Editors
A Propos
Résonner : re-sonare. Sonner, encore. Implication immédiate d’un dédoublement. Le son et son double : renvoyés, réfléchis par des surfaces, diffractés par des angles. Le son amplifié, revêtant une acoustique qui le transforme. Son exalté par un séjour dans un lieu, dans un milieu. Son propagé, tendu vers les lointains. Mais aussi, résonner : vibrer avec le son, à l’unisson, dans un balancement synchrone. épouser son allure, amplifier une destinée commune. Unir ses forces. Mais encore, se souvenir, réévoquer le passé, le faire survenir. Ou alors plonger dans le spectre du son, le modeler autour d’une fréquence, faire émerger des montagnes sonores ou électriques dans le devenir des signaux.
La résonance épouse une multitude de sens. Ou plutôt, elle s’actualise, toujours identique, à travers tout un éventail de phénomènes et de circonstances. C’est une telle multitude de la résonance qui s’évoque dans les pages à venir. Une multitude d’occurrences, d’événements, de sensations et de sentiments qui s’entremêlent et s’accueillent les uns les autres. Si chacun possède sa propre histoire, si chacun résonne à sa façon, nous devons tous, pour éprouver la résonance à un moment donné, être prêts à accueillir. L’accueil de ce qui est autre, que ce soit un en-dehors abstrait ou au contraire une altérité incarnée, prête, à son tour, à résonner, en est la condition. Cette idée d’accueil, on la retrouve traversant les textes à venir. Elle ouvre à la dimension humaine de la résonance, dimension indispensable à tout acte de création et à tout échange, à toute communauté d’esprit. La résonance ici est donc aussi, à ce titre, une attention portée, c’est-à-dire une écoute, un échange, déjà.
Abordant l’une ou l’autre des formes que peut revêtir cette idée de résonner (étendre — évoquer — réverbérer — révéler — transmettre) chacune des contributions regroupées dans cet ouvrage pointe un aspect personnel, fragment de territoire passionnant qu’est celui de l’expérimentation sonore et musicale, territoire où la résonance peut se déployer.
Le livre qui suit a été pensé comme un prisme et un manuel. Puisse-t-il à son tour résonner en chacun de manière singulière et profonde.
— Les éditeurs.